Korozja, rdza to jedne z największych zagrożeń konstrukcji stalowych, elementów łączeniowych ze stali, w różnego rodzaju mechanizmach. Czy to branża mechaniczna, czy przemysł wytwórczy, z problemem rdzy musi sobie radzić praktycznie przy każdej realizacji zlecenia, czy też pracy na co dzień. O ile w przypadku konstrukcji stalowej sprawa jest oczywista, o tyle przy zamkach, przekładniach, maszynach pojawia się problem. Jak zabezpieczyć przed rdzą mechanizmy pracujące w trakcie napraw, modernizacji urządzeń? Dziś odpowiemy wam na pytanie, dlaczego w takiej sytuacji sięgnąć po smary techniczne?
Środek smarny można by rzec, jest częścią konstrukcyjną maszyny. Smar bowiem to substancja, której zadaniem jest zmniejszanie tarcia między powierzchniami przedmiotów, które stykając się ze sobą wspomnianymi powierzchniami, poruszają się względem siebie.
Środki smarne mogą mieć różną konsystencję. Występują w formie stałej, płynnej, półpłynnej, a także gazowej. Mogą zawierać w sobie różne substancje nośne jak towot, olej silnikowy. Zawarte w składzie dodatki determinują ich przeznaczenie. Smary jako takie nie tylko pełnią funkcję usprawnienia pracy maszyn, urządzeń, czy odprowadzania ciepła, ale również sprawują funkcję antykorozyjną. Środki do obróbki metali w postaci smarów stosowane są m.in. w silnikach, skrzyniach biegu, czy układach hydraulicznych, pompach obrabiarkach czy przekładniach.
Biorąc pod uwagę zastosowanie przemysłowe, można wyróżnić smary silikonowe i smary suche na bazie teflonu oraz smary do pracy w specjalnych warunkach ? smary wysokotemperaturowe. Ich zaletą jest nie tylko ochrona przed rdzą i korozją, ale również ułatwienie np. przeprowadzenia demontażu różnego typu mechanizmów i maszyn. Na szczególną uwagę zasługują takie rodzaje środków smarnych jak: